Veelgestelde vragen

Waarmee kunnen wij u helpen? Makor Reizen geeft antwoord op de meest voorkomende vragen.
Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op.

1. Welke zekerheden biedt Makor Reizen ?
Makor Reizen is aangesloten bij de VvKR, de GGTO en het CALAMITEITENFONDS en biedt hierdoor optimale garanties voor haar reizigers.

2. Kan ik voorkeur uitspreken voor een bepaalde luchtvaartmaatschappij ?
Ja, als u voorkeur heeft voor een luchtvaartmaatschappij anders dan in het programma genoemd zullen wij u een nieuwe offerte aanbieden.

3. Zijn de accommodaties zoals in de programma’s genoemd gegarandeerd ?
Tijdens een rondreis logeert u in goede accommodaties. Alle kamers beschikken minimaal over een bad en/of douche en toilet. Er kunnen in de per programma genoemde accommodaties wijzigingen plaatsvinden in verband met de soms beperkte beschikbaarheid. In dat geval zal er altijd voor gelijkwaardige accommodatie gezorgd worden.

4. Moet ik zorgdragen voor het incasseren van de betalingen van mijn reizigers ?
Nee, uw gemeenteleden melden zich door middel van een aanmeldingsformulier bij ons aan. Zij gaan met Makor Reizen een overeenkomst aan. De facturering loopt rechtstreeks tussen hen en ons.

5. Berekent Makor Reizen reserverings- of boekingskosten ?
In tegenstelling tot veel andere organisaties berekenen wij geen reserverings- of boekingskosten.

6. Is het mogelijk om een eigen reis samen te stellen ?
Uiteraard kunnen wij een reis ‘op maat’ samenstellen. Naar aanleiding van uw wensenlijst zullen wij een offerte aanbieden.

7. Is het mogelijk om via Makor Reizen een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten ?
Ja, dat is mogelijk. Wij werken samen met Allianz Global Assistance. Op onze website vindt u de verschillende mogelijkheden van onze reis-en annuleringsverzekeringen. Indien u via ons een verzekering afsluit worden de kosten hiervan direct berekend op de factuur. De polisvoorwaarden kunt u downloaden of bij ons opvragen.

8. Ik wil graag persoonlijk kennismaken met het Makor Team, kan dat ?
Uiteraard is dat mogelijk! U bent van harte welkom bij ons op kantoor of indien u dat wenst komen wij naar u toe. Wij nemen graag contact met u op om een afspraak te maken.

9. Kan ik met meer dan 35 deelnemers op reis ?
Ja, dat kan wij zullen u vrijblijvend een offerte doen toekomen. Voor Makor Reizen is geen groep te klein of te groot.

10. Hoe is het eten in de trein en in het vliegtuig ?
M.b.t. het eten en drinken in de trein en in het vliegtuig zijn wij afhankelijk van derden. De meeste luchtvaartmaatschappijen bieden de mogelijkheid om vooraf speciale maaltijden, zoals vegetarisch, vetvrij, zoutarm enz. te bestellen, u kunt dit direct bij aanmelding vermelden. Wij kunnen niet garanderen dat aan uw wens is voldaan. Voor de maaltijden die worden gereserveerd tijdens trein transfers kunnen gewoonlijk geen preferenties worden aangegeven. De kwaliteit en samenstelling van maaltijden in vliegtuigen en treinen liggen buiten onze invloedssfeer.

11. Is het nodig om eigen spullen mee te nemen, wanneer we in de woestijn in Egypte overnachten ?
Voor de nachten in de woestijn is het raadzaam een eigen slaapzak mee te nemen.

12. Kan ik mijn reis ook tijdens de Joodse feestdagen plannen ?
U kunt tijdens de Joodse feestdagen uw reis plannen. Vanwege de drukke periode, moet u uw reis dan wel vroeg van te voren boeken. Tevens gelden er tijdens de feestdagen hogere prijzen.

13. Is het programma van de Nijlcruise gegarandeerd ?
Het programma van de Nijlcruise is altijd onder voorbehoud van wijzigingen in het vaarschema.

14. Kan ik mijn voorkeur geven aan een lokale gids ?
U kunt uw voorkeur voor een lokale gids aan ons doorgeven. Of aan uw voorkeur voldaan kan worden is echter afhankelijk van de beschikbare tijd van de gids.

15. Kan Makor Reizen voor groepsvervoer naar Schiphol zorgen ?
Makor Reizen kan groepsvervoer naar Schiphol voor u regelen. Wij kunnen u vrijblijvend een offerte doen toekomen.

16. Kan de reissom wijzigen ?
In de offertefase wordt de reissom voor reizen naar US-dollar landen bepaald door de EUR/USD koers. Indien u de offerte heeft geaccepteerd zal de reissom niet meer wijzigen. Een uitzondering hierop is de luchthavenbelasting en brandstoftoeslag.

17. Is de luchthavenbelasting inbegrepen ?
De luchthavenbelasting is inbegrepen in de reissom. De prijs van de luchthavenbelasting is berekend voor zover bekend ten tijde van drukken van de brochure. Wij kunnen eventueel brandstoftoeslag naheffen of terugbetalen.

18. Hoeveel kilo bagage mag je meenemen ?
Over het algemeen mag u 20 kilo bagage meenemen en 1 stuk handbagage van normale afmeting, dit kan per luchtvaartmaatschappij verschillen. Extra kilo’s zijn kostbaar.

19. Wat mag worden meegenomen in de handbagage ?
Vanaf 6 november 2006 gelden voor alle vliegtuigpassagiers binnen de Europese Unie (EU), Zwitserland, Noorwegen en IJsland dezelfde, nieuwe regels voor wat mee mag in de handbagage. Vloeistoffen, gels en spuitbussen in de handbagage mogen alleen in kleine hoeveelheden (max. 100 ml per stuk) én op de juiste manier verpakt worden meegenomen. Dit geldt voor alle passagiers die vertrekken van, of overstappen op, een luchthaven binnen de Europese Unie.
De nieuwe regels gelden voor vloeistoffen zoals water en andere drankjes voor consumptie.
Ook geldt het voor gels, pasta’s, lotions en de inhoud van spuitbussen. Toiletartikelen zoals tandpasta, scheerschuim, haargel, lipgloss en crèmes vallen hier dus ook onder.

Dit zijn de regels voor vloeistoffen in uw handbagage:
U kunt alleen nog vloeistoffen en gels meenemen in verpakkingen van niet meer dan 100 milliliter, deze verpakkingen mogen alleen worden meegenomen in een doorzichtige plastic zak.
Per persoon mag één doorzichtige plastic zak worden meegenomen, de doorzichtige plastic zak mag niet groter zijn dan 1 liter en moet hersluitbaar zijn.
De doorzichtige plastic zak kunt u van huis meenemen maar ze zijn ook verkrijgbaar op de luchthaven.

Er zijn drie uitzonderingen:
* Babyvoeding voor gebruik gedurende de gehele reis;
* Medicijnen voor gebruik gedurende de gehele reis;
* Speciale dieetvoeding voor gebruik gedurende de gehele reis.

Na de ticket- en paspoortcontrole kunt u op de Europese luchthavens en in het vliegtuig van een Europese vliegtuigmaatschappij nog steeds uw (taxfree) aankopen doen. Vloeistoffen en gels die u ná de ticket- en paspoortcontrole of in het vliegtuig heeft gekocht, worden door de winkel of aan boord – wanneer nodig – voor u verpakt en verzegeld. Het zegel is één dag geldig. Als u op een volgende luchthaven moet overstappen mag u het zegel niet verbreken tot u op uw eindbestemming bent aangekomen.

Apart aanbieden van uw handbagage. Bij de ticket- en handbagagecontrole moet u alle vloeistoffen apart aanbieden. Voor de doorzichtige plastic zak geldt dat de verpakkingen er gemakkelijk in moeten passen en de zak gesloten is. De doorzichtige plastic zak moet gemakkelijk dicht kunnen en gesloten zijn. Ook jassen, colbertjasjes en grote elektrische apparaten, zoals laptops, moet u apart aanbieden bij de handbagagecontrole.
Voor landen buiten de EU kunnen andere regels gelden. Houd er rekening mee dat voor landen buiten de Europese Unie (EU) zoals de VS en Canada andere regels kunnen gelden.