Het plannen van een reis begint met de voorpret zoals het inlezen in een bestemming, de mogelijk te bezoeken plaatsen en het bekijken van diverse routes. Als reisfans hebben we veel bestemmingen zelf gezien en kunnen we onze ervaringen en kennis met u delen. Op onze blog vindt u reisverhalen van onze groepsreizen, maar ook die van onze reizigers.

Bent u zelf net terug en wilt u uw reisverhaal met ons delen? Mail dan naar info@makorreizen.nl

Ina Becker heeft veel gereisd in haar vrije tijd en ook haar werkzaamheden brachten haar in bijzondere oorden in deze wereld. Zo is ze vaak op vakantie in de arctic geweest maar ook voor werkzaamheden. Ze keek ook rond op antarctica en enige subantarctische eilanden. Ze maakte lange tochten door Nieuw Zeeland, Australië en vele landen in Azië en Afrika. Ook bezocht ze veel natuurgebieden en steden in Noord-, Midden en Zuid Amerika en in Europa. Ze woonde jarenlang in de bush in Afrika en in tropisch regenwoud in Azië. Ze werkte daar o.a. als adviseur milieu-educatie en op natuur georiënteerde toerisme-ontwikkeling (in internationale natuurbeschermings- en ontwikkelingssamenwerkingsprojekten in Nigeria, Vietnam, Cambodja en Nepal).

Bij terugkeer in Nederland heeft ze op verzoek van verschillende reisorganisaties af en toe kleine groepen reizigers begeleid naar haar welbekende oorden. Dat heeft ze met veel plezier gedaan naar Zuid Afrika, Ecuador en de Galapagos (met kleine groepen) en ook naar het noordpoolgebied (met wat grotere groepen).

Sinds 1979 komt Ina regelmatig in Canada. Nog in juni/juli 2016 maakte zij met een groepje reizigers een vergelijkbare reis door het zuidwesten van Canada over de prairie en door de Rocky Mountains naar de westkust. Ze genoten daar allemaal enorm van het fraaie voorjaar in de bergen. Men was onder de indruk van de vegetatie in bloei, de prachtige bergen met sneeuw, gletsjers en watervallen en kleurrijke meren en kronkelende rivieren in de lager gelegen gebieden. Ook waren de observaties van de wilde dieren die ze tegenkwamen echt heel bijzonder. De groep zag uitzonderlijk veel beren in de buurt van Banff en Jasper en ook bij Blue River.

De ontmoetingen met mensen onderweg gaven heel wat stof tot praten. Fragmenten uit de geschiedenis van Canada en Alaska kwamen tot leven in gesprekken met oorspronkelijke bewoners en migranten en ook tijdens het rondkijken in steden en gedurende excursies.

Aangekomen aan de westkust en na een paar dagen in Vancouver vertrok het reisgezelschap met een schip van de Holland America Line naar het noorden, varend door de Inside Passage, waarbij zuidoost Alaska werd verkend. Allen waren erg enthousiast over de afwisselende tocht. Na alle indrukken opgedaan over land bracht de cruise de groep ook een aaneenschakeling van onvergetelijke ervaringen. Het bleek een prachtige vaarroute. Ook was de groep fortuinlijk met vele dagen in zonneschijn. Bovendien waren er regelmatig walvissen in de buurt en men zag ook zee-otters en spectaculaire zeevogels dichtbij. Vanaf het dek en ook van achter de ramen was het voortdurend genieten van de kustlijn en de mooie eilanden op alle uren van de dag. De gletsjers die vanuit de bergen in de fjorden uitkwamen oogden zo mooi, het ijselijke landschap was zo indrukwekkend. Men genoot volop aan boord, voelde zich verwend. De bemanning deed er veel aan om het de gasten naar het zin te maken. En tijdens de uitstapjes in Alaska per bus, te voet en per trein was men ook erg blij in de mooie omgeving en kreeg ook een redelijk beeld van hoe het is om te leven in het noorden.

In 2018 gaat Ina namens Makor Reizen met u op pad. Ze verheugt zich er al op om weer met reizigers te gaan genieten van alles wat u tijdens deze veelbelovende tocht in deze geweldige omgeving zult gaan ontdekken.

Klik hier voor meer informatie over de groepsreis Canada en Alaska.

TibetEen bijzondere reis naar de autonome regio Binnen-Mongolië, gelegen in de Volksrepubliek China. Een gebied waar nog relatief weinig toeristen komen. Ontdek bijzondere bevolkingsgroepen en onverwachte bezienswaardigheden in het nog redelijk onontdekte deel van China. Uiteraard zullen er bezoeken gebracht worden aan Lama Tempels, Pagodes en het mausoleum van Genghis Khan. Maar wist u dat hier ook moslimdorpen zijn? We hebben dan ook een ontmoeting met een Imam. De piramides van Giza in Egypte zijn de bekendste piramiden ter wereld, maar de bijenkorfvormige piramides van West Xia met de keizerlijke graven van de leiders van de Westelijke Xia-dynastie zijn nóg interessanter. Een bezoek aan de Badain Jaran woestijn, de derde grootste woestijn van China zult u nooit vergeten. Zeker wanneer u overnacht in een Mongools tentenkamp en dineert bij een veehouder. Een bijzondere ervaring! Een ander hoogtepunt is een bezoek aan het Zhangye Danxia Nationaal Geologisch Park, bekend om de zogenoemde regenboogbergen. Een bezoek aan de Da Gongbei moskee van de Qadiriya broederschap en het Labrang klooster, één van de grootste Tibetaanse kloostercomplexen in China zullen niet ontbreken.

Hoogtepunten:              Chengdu / Hohhot / Baotou / Dongsheng / Xini / Yinchuan / Bayanhot / Alxa / Badain Jaran woestijn / Zhangye / Danxia Nationaal Geologisch Park / Mati Si /  Lanzhou / Linxia / Xiahe / Hezuo / Luqu / Langmusi / Zoige / Jiuzhaigou

Bijzondere bezoeken:   De Wudang Tempel (Tibetaanse Tempel) / mausoleum van Genghis Khan / ontmoeting met een Imam in een moslimdorp / prehistorische rotstekeningen bij de Helan Pas / bezoek aan de West Xia bijenkorfvormige piramides / per jeep door de Badain Jaran woestijn / overnachting in een Mongoolse tentenkamp / diner in het huis van een veehoeder / bezoek aan het Zhangye Danxia Nationaal Geologisch Park met de regenboogbergen / een tocht in de hogesnelheidstrein / bezoek aan de Da Gongbei moskee van de Qadiriya broederschap / bezoek aan het Mati Si Horse Hoof Klooster / bezoek aan één van de grootste Tibetaanse tempelcomplexen in China: het Labrang klooster / bezoek aan het Jiuzhai-vallei Nationaal Park.

Klik hier voor meer informatie over deze groepsreis.

Dit jaar heb ik voor het eerst zelf een groepsreis begeleid naar Israël en Jordanië. Twee voor mij niet onbekende landen. Ik ben er al zes keer geweest en heb in het verleden veel bekende en minder bekende plaatsen bezocht. Voor mij was het dan ook alleen maar leuk om deze groepsreis te begeleiden. Het werd een onvergetelijke reis! Ik neem u graag mee in mijn ervaringen. Misschien is het voor u een inspiratie om ook een reis naar Israël en Jordanië te maken.

1. Het leven op de kibboets
Na een ontspannen vlucht begint de belevingsreis van religie, cultuur en natuur. Ons eerste overnachtingsadres is gelegen rond het meer van Tiberias. Voor sommigen is de overnachting in een kibboets een nieuwe ervaring. We dineren in een zaal waar ook de lokale kibboetsbewoners eten. De bewoners leven samen op de kibboets en alles wordt gezamenlijk gedeeld. Na het diner zetten we onze afwas op de band en wandelen we over de kibboets en drinken we in de tuin een wijntje om de vakantie in de luiden. De volgende morgen horen we vele vogels fluiten en genieten we van de prachtige uitzichten vanaf de kibboets. Veel mensen leven van de landbouw en we krijgen zelfs een rondleiding over de kibboets, we horen de ontstaansgeschiedenis en zien de koeienstallen, naast het toerisme een grote bron van inkomsten voor de bewoners.

DSC012042. Het Meer van Tiberias

We bezochten vele plaatsen rondom het Meer van Tiberias. Hoewel ik zelf niet religieus ben opgevoed, vind ik het altijd bijzonder om de verhalen uit de Bijbel te horen en de bijbehorende plaatsen te bezoeken. Veel pelgrims vanuit de hele wereld komen ééns in hun leven naar het Heilige Land. Ook de havenstad Akko met zijn wirwar aan straatjes stond op het programma. Hier hebben we heerlijke falafel of shoarma gegeten. Israël heeft een mediterraanse keuken met Arabische en Joodse invloeden met veel vlees en gegrilde groenten. Het struinen over de markt is dan ook zeker een aanrader!

DSC016223. Petra

Ook Jordanië heeft mijn hart gestolen. Voor veel deelnemers was een bezoek aan de oude Nabatese stad Petra het hoogtepunt van de reis. De bijzonder vriendelijke mensen, het lekkere eten en een bezoek aan de Nabatese stad Petra moet iedereen zeker eenmaal in zijn leven bezocht hebben. De wandeling ernaartoe is al een beleving op zich. In ongeveer 2 kilometer wandel je door de kloof naar de schatkamer. Bij elke bocht is er de spanning: zijn we er al bijna? Als je dan voor de schatkamer sta is het bijna onwerkelijk. Hoe kunnen mensen dit met de hand gemaakt hebben? Zo groot en zo mooi. En dit is nog maar het begin! Achter de schatkamer vinden we o.a. een theater, tempels, graftombes, rotswoningen, stallen voor de paarden en kloosters. Met de gehele groep hebben we de wandeling naar het klooster gemaakt. Na het lopen van vele trappen staan we versteld van een tweede bijzondere schatkamer. En dat is nog niet alles. Als we iets verder doorlopen, hebben we een prachtig uitzicht op de bergen. Een wandeling die veel mensen overslaan, maar zeker de moeite waard is. Evenals een wandeling naar boven met uitzicht op de schatkamer! Na meerdere keren de stad Petra bezocht te hebben, sta ik nog steeds versteld van zijn schoonheid.

DSC017154. Wadi Rum en grensovergang

Wadi Rum, of ook wel de Vallei van de Maan genoemd, is een prachtige woestijn met roze rood gesteente. Met bedoeïenengids maken we een jeeptocht door de woestijn. We zien kamelen, eeuwenoude rotstekeningen in een grot, rijden over zandduinen en hebben een bedoeïenen barbecue in een tentenkamp. De bedoeïenen weten hoe ze moeten barbecueën. Een paar deelnemers krijgen bedoeïenen make up uit de woestijn! Na een overnachting in Aqaba, de enige badplaats van Jordanië, gaan we de volgende ochtend de grens over naar Israël. We wandelen letterlijk vanuit Jordanië naar Israël over ongeveer 100 meter niemandsland. Uiteraard krijgen we te maken met enige grensformaliteiten. Een ware belevenis!

5. Overnachting in een bedoeïenentent

Op het programma staat een overnachting in een bedoeïenentent. Voor sommigen toch wel een spannende ervaring om met zijn allen in één grote tent te overnachten. Onderweg vanuit de Negev woestijn naar Arad vangen we nog een hondje op die aangereden langs de weg lag. Helaas hebben we hem bij de dierenarts in moeten slapen. Gelukkig hebben we hem uit zijn leiden kunnen lossen en hebben we hem niet langs de weg laten creperen. Wanneer we aankomen in het bedoeïenenkamp krijgen we een upgrade naar de kleinere 8 persoons tenten. We slapen met vier personen in deze tent op een matras. Er zijn koffie- en thee faciliteiten en vele leuke zitjes. Het eten is er voortreffelijk en ’s avonds hebben we met onze groep bij het kampvuur bier een wijn gedronken. Uiteindelijk vonden de deelnemers het een super leuke ervaring.

DSC020396. Jeruzalem

In Jeruzalem waanden wij onszelf even in een andere wereld en terug in de tijd. De oude straatjes met zijn grote keien, maar voornamelijk ook de Joden bij de Klaagmuur maakten een grote indruk. Maar waarom gaan Joden eigenlijk naar de Klaagmuur? Hoe vieren ze Shabbat? Waarom dragen ze gebedskleden? Tijdens een reis door Israël leert u veel over de Joodse cultuur. Het meemaken van een Bar Mitswah viering bij de Klaagmuur is zeker een aanrader. Wanneer Joodse jongens 13 jaar worden, dan worden ze een zoon van het gebod. Voor de Joodse wet worden ze volwassen en dit wordt uitgebreid gevierd bij de Klaagmuur. We struinen nog door de oude straatjes van Jeruzalem voordat we weer naar huis “moeten”.

Kortom, Israël en Jordanië zijn twee bijzondere landen met diverse culturen, een zeer afwisselend landschap en veel bezienswaardigheden. Bent u nieuwsgierig geworden? Ik vertel u graag meer. U kunt contact opnemen met Marloes Buitendijk op 0031 (0)180-429394 of via info@makorreizen.nl . Kijk eens naar onze groepsreizen.